Wegwijzer Sociusbewoners

Wegwijzer voor alle bewoners van de Socius-vleugel

Dit is de pagina voor alle bewoners van de Socius-vleugel. Hier vind je bij wie je moet aankloppen als je vragen hebt over de huur, als de wasmachine kapot is of als de douche het niet meer doet. Maar ook wat je moet doen als je een leuk feestje wilt organiseren (of juist waar je moet zijn als je last hebt van dat leuke feestje).

Huurzaken

Het woord zegt het al, voor alles wat betreft huurzaken kan je hier terecht.

Het contact met huurzaken loopt via het online platform Socius Connect.

  • Huurzaken: het opzeggen van je woonruimte, verzoek tot onderverhuren of doorverhuizen. 
  • Onderhoudsgebreken: klein onderhoud, onderhoudsgebreken in de algemene ruimten en groot onderhoud.
  • Klachten: klachten over Socius, je buren, de hygiëne binnen het pand of andere klachten.
  • Ideeën: ideeën om het project leuker, mooier en beter te maken kun je hier achterlaten.

Heb je problemen met inloggen of vragen? Laat het ons dan weten via info@de-saffier.nl

FAQ

Om de overlast voor bewoners aan de achterkant van het gebouw te beperken hebben we verhuistijden: vanaf 10.00 uur en tot 23.00 uur. Deze moeten gehandhaafd worden door zowel huidige en nieuwe bewoners.

Aan de achterkant van het gebouw bevindt zich een laad- en losplaats. Langdurig laden en lossen in het gele vak aan de voorkant is helaas niet toegestaan i.v.m. bereikbaarheid van hulpdiensten.

Het is niet toegestaan om te verhuizen via de ramen, tuin of nooddeuren. Er zijn wel vaak karren beschikbaar bij de achteringang van het gebouw.

Het is mogelijk om binnen De Saffier door te verhuizen naar een andere woning.

  • Kamerbewoners kunnen zich eens in het half jaar (richttermijn) aanmelden voor de studioselectie.
  • Ook studiobewoners kunnen zich aanmelden voor de wachtlijst voor appartementen en studio’s groter dan 30m2

Wil je doorverhuizen? Mail dan naar: info@de-saffier.nl

Omdat De Saffier een project is met een maatschappelijke insteek, is het onderverhuren van de woning niet toegestaan.

Mogelijk kunnen we een uitzondering maken voor werk, stages of studies. Informeer bij de medewerker huurzaken (info@de-saffier.nl) voor de voorwaarden.

Om er zeker van te zijn dat onderhuurders binnen het project passen, moetenzij eveneens een motivatiebrief opsturen. Als je toestemming hebt gekregen, ontvangen we een maand van tevoren een verzoek in Socius Connect. Onderhuurders mogen zich inschrijven bij de gemeente, maar dat is niet verplicht.

Je kunt dit doorgeven via Socius Connect. Doe dit een maand van tevoren.

Zorg voordat je gaat verhuizen dat je onderhoudsmeldingen via Socius Connect zijn doorgegeven. Denk hierbij aan een kapot raam of een lekkende douche. Dit doe je vóórdat je een afspraak voor de oplevering gaat plannen.

Als je onderhoudsmeldingen hebt:

  • Geef je de melding minimaal 2 weken voor de oplevering door via Socius Connect.
  • Als je de meldingen minder dan 2 weken voor de oplevering doorgeeft, worden ze niet beschouwd als onderhoud, maar als opleverpunten en dus gebreken.

Als je in De Saffier komt wonen, wordt de opleverstaat van je woning vastgelegd. Controleer je woning goed en meldt gebreken binnen een maand via Socius Connect.

Om de woning naar eigen smaak in te richten, begrijpen we dat je gaat klussen. Dit is in principe geen probleem voor kleine veranderingen.

Wanneer je grote veranderingen wilt aanbrengen in je kamer of studio (bijvoorbeeld een muur plaatsen of keukenkasten veranderen), is het belangrijk dat je contact met ons opneemt door een melding in Socius Connect te plaatsen. Technische beheer zal naar de mogelijkheden kijken en het verzoek goed- of afkeuren.

De Saffier heeft een intercomsysteem. Dit betekent dat je een oproep op je mobiele telefoon krijgt wanneer iemand bij de ingang voor jou aanbelt.

De intercom belt met het volgende telefoonnummer: 06 23 04 21 50. Sla dit nummer op in jouw telefoon, want dan weet je dat er beneden is aangebeld.

In verband met wisselingen van oude en nieuwe bewoners wordt de intercom elke maand geupdate. Het kan voorkomen dat het intercomnummer niet meer klopt.Mocht dit het geval zijn? Mail dan naar info@De-saffier.nl.

Het kan wel eens voorkomen dat je je sleutel kwijtraakt of jezelf buitensluit. Bel dan het Socius noodnummer: 020 – 51 48 643. Deze hotline wordt 24/7 bemand door G4S. Vervolgens staan de beheerders van De Saffier klaar om je uit de brand te helpen (als zij beschikbaar zijn).

Let op: het openmaken van je deur kost wel € 50. Dit is namelijk geen onderdeel van de dienst die Socius aanbiedt als verhuurder. Het is dus heel belangrijk om een reservesleutel bij een buur of vriend(in) te bewaren (die bereikbaar is).

Ben je je sleutels kwijtgeraakt? Maak voor een nieuwe sleutel een melding in Socius Connect Ook hier zijn kosten aan verbonden.

  • Kranten worden vaak vroeger bezorgd als dat de voordeur open gaat is er een speciale krantenbrievenbus gemaakt. Deze kun je met jouw pandsleutel openmaken.
  • Pakketten worden voornamelijk geleverd aan de balie. Met het intercomsysteem kan de bezorger ook aanbellen, maar in de praktijk gebeurt dit niet vaak. Wij adviseren om pakketten -indien mogelijk- te laten bezorgen op een afhaalpunt. Zo weet je zeker dat jouw pakket veilig wordt geleverd!

In de buurt geldt sinds mei 2018 betaald parkeren. Voor actuele informatie over de tarieven en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen kun je terecht op de website van de gemeente Utrecht.

De parkeerplaats voor het pand is eigen terrein en dus gratis te gebruiken voor bewoners en bezoek.

Bewoners kunnen gebruik maken van de binnen- en buitenstallingen aan de achterkant van het gebouw.

  • De binnenstalling heeft een beperkte capaciteit waardoor deze alleen bedoeld is voor bewoners en niet voor bezoek.
  • Scooters mogen in verband met brandveiligheid niet binnen gezet worden. Er is aan de achterkant van het gebouw een scooterhok.

Het is niet toegestaan om binnen in de algemene ruimtes in het pand te roken. Roken mag alleen in jouw eigen woonruimte, buiten en op het balkon. Mits je geen overlast veroorzaakt. Houd wel rekening met rookmelders, een valse melding kan een boete ten gevolge hebben.

We houden zeker van gezelligheid in de Saffier. Er zitten wel regels verbonden aan het uitnodigen van grotere groepen. Komen er 10 of meer mensen langs? Of wil je een feestje geven? Dan moet je via Socius Connect een feestaanvraag doen.

  • Een feestaanvraag is verplicht vanaf 10 gasten.
  • Doe de feestaanvraag minimaal 2 weken vantevoren.
  • Een feestje mag tot uiterlijk 03:00 duren in het weekend en 23:00 doordeweeks, mits er geen overlast is voor medebewoners.
  • Hang uiterlijk een week van tevoren briefjes op met je nummer en de datum dat het feest is, zodat medebewoners je kunnen bereiken mocht er overlast zijn.
  • Als er geen feestaanvraag is gedaan of er overlast wordt veroorzaakt is een boete als gevolg mogelijk.

Je kunt gebruik maken van voorzieningen in de Saffier, zoals de prachtige tuin, lunchroom Kaffeetaria en kapper. Voor het gebruik hiervan gelden de algemene regels zoals die in het sociaal beheer zijn opgenomen.

Wil je gebruik maken van een van de ruimtes in de Saffier? Als bewoner kan je gratis een activiteit organiseren voor je medebewoners! Meer informatie? Klik dan hier.

Er worden vaak activiteiten georganiseerd in de Saffier. Denk aan de bingo, waar jong en oud samenkomen. Bewoners organiseren regelmatig leuke activiteiten, denk aan een oliebollenactie met oud en nieuw, BBQ’en bij Kaffeetaria of in het Tolsteegplantsoen of een toffe kledingruil in de woonkamer van de begane grond.

Wil je ook wat organiseren? 

  • Stichting Welzijn Saffier helpt je graag mee. Of dit nu handige tips zijn of het reseveren van een van de zalen.
  • Nodig je buren uit via je gangbeheerder (deze kan een bericht uitzenden naar de andere gangchats), de Facebookgroep of via posters in de gangen.
  • Er zijn verschillende commissies, waar je op een laagdrempelige manier kunt bijdragen aan de leefbaarheid en sfeer in het gebouw.

Het is mogelijk helemaal zelf iets te organiseren, zelf een groepje op te zetten of je aan te sluiten bij bestaande groepen. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je hebt en hoeveel je meehelpt.

Het beheerteam

De projecten van Socius worden beheerd door bewoners. Zij zorgen voor het dagelijks reilen en zeilen. Bij De Saffier hebben we:
  • Locatiemanager: Het contactpersoon vanuit Socius. De locatiemanager is de tussenpersoon tussen het hoofdkantoor en het pandbeheer.
  • Pandbeheerders: de pandbeheerders zijn verantwoordelijk voor de leefbaarheid, veiligheid en hygiëne in het gebouw.
  • Technisch beheerder: stuurt het klusteam aan en behandelt de onderhoudsaanvragen via Socius Connect.
  • Schoonmakers: maken de gangen, trappenhuizen en andere algemene ruimtes schoon. De schoonmaak van het washok, de woonkamer en algemene wc’s is de verantwoordlijkheid van de bewoners zelf.
  • Gangbeheerders: elke gang heeft twee gangbeheerders. Zij dienen als contactpersoon tussen pandbeheer en de bewoners. Ook zorgen zij dat de woningen leefbaar blijven en dat de regels in de gang worden nageleeft.
  • Klusteam: is er voor klein onderhoud. Als er iets kapot gaat in je kamer of studio kan je vaak bij hen terecht. Dit kan via Socius Connect.
Het beheerteam is bereikbaar via de officiële kanalen (zie ‘huurzaken’ en ‘bereikbaarheid’). Facebook wordt niet door de beheerders beheerd. Meldingen worden daarom alleen opgepakt wanneer ze ingediend worden via de officiële kanalen, zoals Socius Connect.

Het beheerteam werk met flexibele uren. Sommige handelingen kunnen daarom wat langer duren dan normaal. Houd hier rekening mee.

Heb je een dringende vraag? Bel dan naar het hoofdkantoor: 030 – 30 20 364

Heb je zelf interesse in een functie binnen De Saffier? Laat het ons vooral weten via info@de-saffier.nl en houd de vacatures in de gaten.

De gezichten achter het beheerteam

Evangelia in de Saffier

Evangelia

Pandbeheer Socius

Ik ben nu ongeveer 2 jaar pandbeheerder. Ik wilde graag nauw betrokken zijn bij het woonproject. Ik houd erg van dingen regelen en ik kan mijn regeltante skills goed kwijt in deze functie.

Als pandbeheer ben ik aan de Socius-zijde verantwoordelijk voor:

  • De veiligheid, leefbaarheid en hygiëne in het pand.
  • Ik ontvang onderhoudspartijen en bezoek voor de locatie.
  • Mijn favoriete taken zijn de sleuteluitgiftes en de informatieavond voor (nieuwe) bewoners presenteren.
  • Ik vergader met alle gangbeheerders om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in het pand. Ze kunnen altijd om advies vragen en vragen stellen.
  • Daarnaast vergader ik elke maand met de locatie manager over de status van het pand en de contracten die we hebben met onderhoudspartijen en wat er loopt onder de pijlers veiligheid, leefbaarheid en hygiëne. Wat moet opgepakt worden en wat heeft urgent aandacht nodig? Zo kan ik ook vragen hoe pandbeheerders van andere locaties bepaalde problemen oplossen.
  • Ten slotte ben ik leidinggevende van de interne schoonmaak en loop ik van tijd tot tijd beheerrondes om te controleren om te kijken of er troep op de gang ligt en of alle vluchtwegen vrij zijn van rommel.

De grootste uitdaging vind ik het om iedereen tevreden te houden, er zijn heel veel verschillende meningen in het pand en het is altijd de kunst om een gulden middenweg te vinden.

Het leukste aan de functie is dat ik veel mensen ontmoet, waardoor ik veel sociale contacten opdoe.

Freek in de Saffier

Freek

Gangbeheerder begane grond (8-2)

Voor mijn gevoel ben ik nu bijna een jaar gangbeheerder. Dit wilde ik zodat ik zelf de controle heb over hoe alles gaat in een gang en het leuk is om dingen te regelen voor mensen.

Ik regel dat schoonmaaktaken en roosters worden verzorgd. Daarnaast ben ik de eerste contactpersoon richting de verdere organisatie.

Verder probeer ik alles een beetje op orde te houden.

Het is leuk om wat meer betrokken te zijn in het gebouw en daarnaast vind ik het leuk om dingen te regelen ook al zijn schoonmaakroosters niet mijn sterkste kant. Vorige keer zeker 4 uur mee bezig geweest.

 

Andrea in de Saffier

Andrea

Gangbeheerder van de begane grond (8-3)

Ik ben gangbeheerder sinds december 2018. Ik vind het leuk om te bemiddelen en samen met een groep een oplossing te bedenken waar zoveel mogelijk mensen tevreden mee zijn.

Ik denk dat het leukste aan mijn rol als gangbeheerder is dat je alles meekrijgt uit het gebouw. Je spreekt de gangbeheerders van de andere gangen en het pandbeheer elke maand. Zo krijg je mee wat er speelt en wat er gemist wordt.

Het is leuk hoe we met alle verschillende persoonlijkheden en leeftijden samenkomen in het gebouw. Het is fijn om hier aan bij te kunnen dragen.

Als gangbeheerder probeer ik zoveel mogelijk iedereens stem uit de gang evenveel mee te laten klinken, ookal is dat soms lastig omdat de een zijn mening makkelijker uitdraagt dan de ander.

Ik verzorg het rooster en zorg dat iedereen ook zijn taak doet. Hier ben ik bijna elke dag wel mee bezig. Daarnaast organiseer ik vergaderingen waar we zorgen voor afspraken in de gang. Hierna ben ik de persoon die zorgt dat deze afspraken ook nageleeft worden. Als belangrijkste taak ben ik ook het doorgeefluik van de bewoners naar het pandbeheer (en vice versa).

Maud in de Saffier

Maud

Gangbeheerder van de 1e

Ik ben alweer 1 of alweer 2 jaar gangbeheerder.. Time flies. Ik werd gangbeheerder omdat ik de Saffier een erg leuk project vond en ik wilde graag meer betrokken zijn bij het project en de bewoners.. enn om leuke borrels te organiseren natuurlijk 😉

Daarnaast is erg leuk om in een team te bedenken hoe je voor meer sociale cohesie binnen het pand kan zorgen. En zelf na te denken hoe je de plek waar je woont, ook leuker, leefbaarder etc, kunt maken.

De Saffier is geweldig door de fijne mensen om je heen. Er zijn genoeg mogelijkheden tot sociale interactie, maar je hebt ook je eigen plek in een super leuk deel van Utrecht.

Als gangbeheerder kunnen bewoners bij je terecht met vragen, je bent dus een vast aanspreekpunt.
En je draagt verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid en sociale samenhang op je gang. .

Melissa in de Saffier

Melissa

Gangbeheerder van de 1e

Ik ben gangbeheerder sinds januari 2022. Het leek me leuk om gangbeheerder te worden om zo wat te kunnen betekenen voor bewoners, niet alleen van mijn eigen gang, maar ook van andere verdiepingen. We hebben veel verschillende groepen wonen in De Saffier, van studenten die voor het eerst op kamers gaan ”in de grote stad”, tot de werkenden in de studio’s en zelfs de bejaarden aan de andere zijde van het gebouw! Als je iets kunt betekenen voor de bewoners, van welke groep ook, dan is dat iets moois om te kunnen doen. Het is hartstikke leuk om met mensen rond de tafel te gaan om te kijken hoe je het woonplezier van de bewoners kunt vergroten. 

Als gangbeheerder ben je het aanspreekpunt voor je bewoners. Mensen kunnen naar je toe komen met vragen, suggesties of als ze gewoon wat kwijt willen. Het minst leuke om te doen is controleren of iedereen zijn schoonmaaktaak heeft gedaan, maar daar staat dan wel tegen over dat je alle andere leuke dingen ook mag organiseren! Denk hierbij aan hospiteeravonden als er een kamer vrij komt, leuke uitjes voor de gang om samen te doen, of feestjes organiseren! Al moet ik wel zeggen dat we daar tegenwoordig ook een fantastische feestcommissie voor hebben :).

Het is leuk om te zien hoe bewoners van De Saffier samen komen, niet alleen voor de gezelligheid maar ook om andere bewoners te helpen.

Het mooie is dat je zelf kunt bepalen wat je allemaal wilt doen als gangbeheerder, veel zelf organiseren of er juist voor zorgen dat de bewoners samen werken om zo tot mooie initiatieven te komen.

Ludo

Gangbeheerder van de 2e verdieping

Ik ben sinds mei 2021 gangbeheerder. Ik wilde gangbeheerder worden omdat het idee om een actieve bijdrage te kunnen leveren aan een sociale woonomgeving mij enorm aansprak. Dit gepaard met een plekje in Utrecht bleek een gouden combinatie!

Als gangbeheerder ben je (in ieder geval op mijn gang) voornamelijk bezig met het in goede banen leiden van het samen leven. Dat kan indien nodig wat streng zijn, maar het is vooral een bijdrage aan het gezelliger maken van de groep!

Al met al bevalt het me prima. Het is fijn om hulp te kunnen bieden wanneer mensen dat nodig hebben en om te zien dat het organiseren van activiteiten zoals een borrel in de smaak valt bij bewoners. Een minder leuke kant van het gangbeheerder zijn is dat sommige mensen je verwarren voor een soort kleuterjuf die je rommel opruimt als je een bende hebt gemaakt van de woonkamer. Gelukkig gebeurt dat tegenwoordig steeds minder vaak 😉

Ellen in de Saffier

Ellen

Gangbeheerder van de  3e verdieping

Ik ben al ruim 2 jaar gangbeheerder. Ik wilde gangbeheerder worden omdat het me leuk leek om meer te weten te komen over het project. Daarnaast leer je zo veel bewoners kennen en kan je echt wat voor hen betekenen. 

Als gangbeheerder van de studiobewoners gaat het er vooral om dat je de vragen van bewoners beantwoordt en kleine probleempjes oplost.

Als je de antwoorden zelf niet weet, speel je deze door naar pandbeheer. Daarnaast zorg ik ervoor dat nieuwe bewoners een rondleiding krijgen, dat er soms activiteiten op de gang worden georganiseerd, en dat er een schoonmaakrooster is.

Het leuke aan gangbeheer zijn is dat je precies meekrijgt wat er speelt in het gebouw, en dat je vragen/problemen van bewoners snel kan beantwoorden/oplossen.

Ook vind ik het leuk om bewoners te betrekken bij activiteiten. Wat ik jammer vind is dat studiobewoners soms erg op zichzelf zijn waardoor het lastig kan zijn om activiteiten met hen op te zetten.

Marieke in de Saffier

Marieke

Gangbeheerder van de 4e verdieping

Ik ben nu gangbeheerder van de 4e verdieping. Eerder ben ik ook gangbeheer op de begane en de derde verdieping geweest. Al met al ben ik nu al 4 of 5 jaar denk ik gangbeheerder. Ik ging voor de functie omdat ik graag meer verbinding met de gang wilde krijgen en creeeren en ik wilde meedenken bij activiteiten en etentjes organiseren voor ouderen.

Het fijne aan de Saffier is de locatie, daarnaast kan en mag je jezelf zijn en ook met de ouderen is het een gezellige combinatie. Gezellig een praatje maken met jong en oud, er is altijd wel wat te beleven.

Als gangbeheerder zijn mijn taken: hosten van de gangborrel, met bewoners zorgen voor een schone en brandveilige gang. Maar ook leuke iniatieven als: kerstkaartjes bezorgen en paaseieren verstoppen.

Het leukste aan gangbeheer zijn is het contact met de je studiogenoten. Van gezelligheid tot oplossen van zaken. Het is fijn als je ervoor kunt zorgen dat anderen het hier ook fijn hebben.

Bram

Gangbeheerder

Ik ben nu ongeveer een half jaar gangbeheerder, omdat ik onderling contact met de gang wil bevorderen.

Mijn taken als gangbeheerder zijn vooral: dingen organiseren, en regels handhaven. Het is leuk om te doen, maar het is jammer dat veel bewoners van de vierde minder betrokken zijn bij het project en met elkaar.

Een kapotte stofzuiger? Geen koffiefilters meer of zin in een borreltje? Op de Saffier ben je nooit alleen!

De Saffier is een fijne plek om te wonen, omdat het centraal gelegen is en er wonen gezellige pandgenoten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stichting Welzijn Saffier

Saffierlaan 8-10
saffierzalenbeheer@gmail.com
06-44688026

Foto's door: Guillaume Versteeg


Wil je helpen met de website? Of wil je een leuk weetje, tekst of verhaal insturen? Stuur ons een bericht!